Три години не е намерено решение за изграждането на най-дългия жп тунел в България – този до Вакарел. Това заяви вицепремиерът и министър на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов по време на инспекция на трите участъка по жп трасето Елин Пелин – Костенец, предаде БНТ. В проверката се включи и председателят на Комисията по транспорт и съобщения в Народното събрание Кирил Добрев, съобщиха от транспортното министерство.
"Очевидно има голямо закъснение и безброй проблеми, които са отлагани във времето от предишните министри. Още преди три години са започнали укрепителни дейности, които са дали ефект, но не напълно. Това налага трето проектиране, което се изпълнява в момента и строителят заявява, че засега няма деформации. Очакваме до края на май да знаем дали то е работещо", обясни вицепремиерът Караджов.
"Достигнати са лимитите за непредвидени работни дейности, което означава, че те са били използвани съвместно и с европейската програма, която го финансира, както и с анекс, сключен преди година. Ресурсите са вече изчерпани и ако не намерим спешно решение продължаването на този обект на практика е заложено на карта", каза Гроздан Караджов.
Той отбеляза, че по предварителни данни става дума за много сериозно преработване на проекта, като вероятно ще е необходима нова процедура, която да се проведе без да спира работата по досегашните тунели. Физическият напредък на целия участък е 40%.
"Опитваме се да решим ребуса така, че да се вместим в сроковете, защото средствата по европейската програма са до 2030 г. Целта е през 2029 г. да пуснем тунелът в експлоатация, за да могат влаковете да пътуват по-бързо", допълни транспортният министър.
Гроздан Караджов посочи, че се налагат спешни действия в най-кратки срокове за намирането на юридическо и финансово решение.