Очаква се до края на месеца работна група, към която са привлечени и външни експерти, да подготви становища по казуса с инхауса и да излезе с предложения как да се продължат договорите. Това каза министърът на регионалното развитие и благоустройството Андрей Цеков по време на изслушване в парламентарната Комисия по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление. Той напомни, че по магистралите, за които има възложени договори по инхаус за строителство с доставчици на материали и механизация и платени аванси, почти не се строи, защото има претенции на изпълнителите за стопанска непоносимост на цените и искане на индексация на материалите и на ползваната техника.
Поне от година България няма сключени договори за текущ ремонт и поддръжка на пътищата. Търсим различно решение, което да е законосъобразно. Водим консултации с Агенцията за обществени поръчки дали е възможно да се направи изключение – при наличие на неотложност за използване на възможността, дадена в чл. 79, ал. 1, т. 4 от Закона за обществените поръчки за договаряне без предварително обявление, докато излязат обществените поръчки по новите договори.
Намерението ни е да действаме в рамките на закона, но със съзнанието за цялата отговорност, която носим пред обществото. Ако тези подходи не доведат до задоволително решение, ще се ангажират допълнителни ресурси на държавата – за областите, за които няма финансов ресурс, е възможно да се ангажира друг – армията и гражданска защита, заяви Андрей Цеков.
Министърът обясни, че от общия бюджет на последно сключените договори за текущ ремонт и зимно поддържане до момента са възложени дейности за 465 млн. лв. и остават неизразходвани 278 млн. лв. С тези средства ще може да се осигури зимната поддръжка на пътищата в 21 области на страната. За 5 области средствата ще се достатъчни за изпълнение на дейността за 3-4 месеца. За трета група те ще са достатъчни за около месец и половина, а за други области няма изобщо ресурс.
Регионалният министърът обърна внимание, че Агенция „Пътна инфраструктура“ е поставена в ситуацията да наруши Закона за пътищата ако не осъществява поддръжка републиканската пътна мрежа или да наруши ЗОП и Закона за публичните финанси, ако я осъществява. Причината за „капана“ са масовите обжалвания на прекратените и на новите обществени поръчки за текущ ремонт и поддръжка на пътищата. „Правото на жалба е може би най-свещеното Конституционно право. То е индивидуално и не го оспорвам. Когато решенията за обжалване обаче, се взимат колективно, имам съмнения“, заяви още Цеков пред народните представители в ресорната комисия.
Цеков припомни, че от 2019 г. насам са направени 5 опита за обявяване на нови обществени поръчки, включително от служебното правителство през месец февруари 2023 г. Той допълни, че в резултат от възложена от него проверка на процедурите, дирекция „Вътрешен одит“ е квалифицирала методиката за оценка като субективна или незаконосъобразни, което може да създаде предпоставки за корупция. По тази причина процедурите са прекратени, след което са обявени нови, които обаче се обжалват масово.
„Привърженик съм на методиката за най-ниска цена в търговете за пътно поддържане. Тя гарантира, липса на човешки фактор и намеса на лица, които по свое собствено усмотрение да решават коя фирма ще спечели дадена поръчка и не са възможни злоупотреби“. Така министър Цеков отговори на народния представител от ИТН Гроздан Караджов, според когото методиката за избор на изпълнители на ремонт на пътни съоръжения дава предимство на най-високите оферти, а не на най-ниските предложени цени. Цеков отговори, че съотношението зимно поддържане към пътни ремонти се дължи на факта, че договорите са за 18 месеца, т.е. зимно поддържане ще има за цели два есенно-зимни сезона, а в останалото време ще се залага на текущи ремонти. „Това няма да доведе до изкривяване. Когато методиката е най-ниска цена, не вярвам, че някоя фирма ще злоупотреби и ще сложи цени, които да я дисквалифицират“, каза регионалният министър. Той обърна внимание, че няма сложена цена за текущ ремонт на пътните съоръжения, защото те трябва да се ремонтират чрез основен ремонт.
По време на заседанието министър Цеков отговори и на актуални въпроси на депутатите към него. Той ги информира, че до дни започва подписването на споразуменията с общините за дофинансиране на общински пътища, улична мрежа и ВиК инфраструктура, които се реализират със средства от бюджета на МРРБ. Анексите са за общините, които изпълняват поетите ангажименти и са изпълнили предвидените дейности, като проектите ще бъдат финансирани с остатъка от 50% за довършването им. Проверка на регионалното министерство е показала, че на този етап са изпълнени около 85 проекта, които могат да продължат на втори етап. Така 40 общини ще получат почти 87 млн. лв. за ремонт на общински пътища. С 13 общини ще се подпишат анекси в размер на 10,2 млн. лв. за довършване на ремонти на улична мрежа, а 30 общини ще получат 23 млн. лв. за ВиК ремонти. Министър Цеков отбеляза, че в останалите общини, които изпълняват проекти с финансиране от бюджета на МРРБ, ситуацията е различна, като някои от администрациите все още не са провели процедурите за избор на изпълнител, а други не са започнали строително-монтажни работи, заради което няма нужда от подписване на допълнително споразумение.
На въпрос от Настимир Ананиев от ПП-ДБ дали АПИ има изходните кодове на ТОЛ системата, министър Цеков обясни, че в разпоредбите на закона има ясни текстове, които разписват правата на интелектуалната собственост. Тоест всички авторски и сродни права трябва да са собственост на възложителя, включително и на изходния и програмен код. „Всички програми кодове са предадени през 2018 и 2019 г. на Радослав Миленов, началник на отдел в ТОЛ управлението. В АПИ обаче тези кодове не са открити и затова със случая се занимава ДАНС“, каза министър Цеков. „Това значи, че в случай на прекратяване на договора с КАПШ, на теория държавата няма да може да променя системата“, изрази притеснението си министър Цеков.
Регионалният министър информира още, че в момента НАП прави ревизия на двете фирми – национални доставчици на услуги за електронно събиране на такси за изминато разстояние. Тя е възложена след като в последните години е установено, че се събират много по-малко от планираните средства от винетки и тол такси. Събираемостта трудно надвишава 60%. „Причините за това трябва да се изследват, защото са дълбоки“, каза Цеков. Според него проблемът със събираемостта и отчитането може да се реши, когато се подобри конкуренцията и още компании станат национални доставчици на услуги. И информира, че е пред финализиране включването на нов участник, който чака за регистрация повече от година.