Столичната община подготвя пускането на довеждащ транспорт в кварталите „Малинова долина“, „Витоша“ и „Горна баня“ за подобряване на връзката на гражданите от тези квартали с основните линии на градския транспорт, съобщиха днес на пресконференция в общината заместник-кметът Дончо Барбалов, директорът на дирекция „Транспорт“ Иван Николов, председателят и заместник-председателят на транспортната комисия към Столичния общински съвет (СОС) Карлос Контрера и Зафир Зарков.
Въвеждането на новата услуга ще създаде директна връзка и с линия 3 на метрото.
Превозните средства, с които ще се извършва довеждащия транспорт, са електрически, с дължина 5.8 метра, климатизирани, нископодови, с 21 места за пътници, лесно маневрени, много подходящи за избраните маршрути, по които ще се движат. Целта е довеждащият транспорт да осигурява придвижване на гражданите от възможна най-близка точка от техния дом, вътре в кварталите, до спирка на метро или градски транспорт, обясни Иван Николов. Той съобщи, че на Столичната община довеждащият транспорт ще струва на километър 5 лева и 7 стотинки, без ДДС, за един километър. Трите линии на довеждащ транспорт, който предстои да заработи от есента, ще бъдат обслужвани от между седем и 10 превозни средства, съобщава БТА.
Карлос Контрера припомни, че лятото на 2022 г. Комисията по транспорт към СОС възложи на Центъра на градска мобилност и Дирекцията по транспорт съм Столичната община да се предоставят варианти за маршрути в различни квартали на столицата за довеждащ транспорт. Постъпилите предложения бяха изпратени през декември 2022 г. до всички кметове на райони за изразяване на становище като 17 от районните кметове върнаха отговори. Приоритетно бяха разгледани три квартала, които нямат почти никакво транспортно обслужване – „Малинова долина“, „Витоша“ и „Горна баня“, каза Контрера. Затова и пристъпихме към изготвяне на предложения за тези три квартала и като част от ангажиментите, поемани през 2019 г. към жителите на тези квартали да бъде осигурен довозващ транспорт, допълни той.
Карлос Контрера каза, че първата довозваща линия в „Манастирски ливади“, която заработи от май тази година, ще бъде удължена до метростанция „Красно село“, каквото е желанието на гражданите. Общинският съветник допълни, че въвеждането на довозващите линии на градския транспорт означава увеличаване на пътниците и повече приходи. „Това е пореден пример, че се опитваме не просто да настояваме за финансиране от държавата, но и показваме резултати, включително подобряване на услугата“, заяви Контрера. Той съобщи, че са обсъждани варианти, предложени от районните кметове за довеждащ транспорт и в районите „Люлин“, „Младост“ (в зоната около кв. „Горубляне“), районите „Кремиковци“ и „Витоша“, кв. „Гео Милев“ и бул. „Ботевградско шосе“.
Дончо Барбалов заяви, че Столичната община първа в страната предлага услугата довеждащ транспорт. Трябва да се прецени колко ще бъдат търсени тези линии, да се направят маршрутите максимално удобни за хората и да се търсят възможности за разширение на довеждащия транспорт. По думите на заместник-кмета целта е да се привличат повече пътници в градския транспорт и да се ползват по-малко автомобили.
Зафир Зарков напомни, че, за да има тези иновативни методи за придвижване, за да бъде транспортът по-удобен, час по-скоро трябва да бъде приет държавен бюджет, защото транспортната услуга на нашия град е в риск. Зарков изрази надежда държавният бюджет да отразява нуждите на един милионен град от финансови средства, за да се гарантира добра транспортна услуга на столицата. „Силно се надявам настоящият финансов министър Асен Василев поне този път да разбере смисълът и значението на градския транспорт в София и поне да бъдат осигурени тези средства, които досега присъстваха в проекта за държавен бюджет“, каза Зафир Зарков.