Руски петрол влиза в ЕС „под чужд флаг“, според в. „Франкфуртер рундшау“

Препоръчваме

Христо Иванов: Трябва да изчистим  правосъдието, за да може то да изчисти политиката

Реалността е, че управление във формат ГЕРБ-ДПС е рецепта за дестабилизация на страната. Ние в този формат...

Брюксел одобри 1,49 млрд. евро за българските предприятия

Европейската комисия даде одобрение на Програмата за конкурентоспособност и иновации в предприятията (ПКИП) на стойност над 1,49...

Кирил Петков: Ние сме тук задълго

Ние сме тук задълго и ви обещаваме, че заедно с вас ще променим България. Това написа в...

Докато Европейският съюз все още спори за налагането на петролно ембарго на Русия, голямата промяна в петролната индустрия отдавна е започнала. Опасявайки се от възможни санкции и под обществен натиск, водещи търговци на петрол като „Шел“ (Shell), Би Пи (BP) и „Тотал“ (Total) вече обявиха, че ще ограничат или напълно ще прекратят търговските си отношения с Русия. Германия пък иска да се откаже напълно от петрола от Русия до края на годината, пише в. „Франкфуртер рундшау“.

Но очевидно руският петрол не спира да влиза в Европа, макар и най-често тайно. През април държавите членки на ЕС са купували средно по 1,6 млн. барела петрол на ден от Русия. Това съобщи в. „Уолстрийт джърнъл“, който анализира данните на портал за прозрачност при търговията със суров петрол. В него може да се проследи движението на танкерите.

Поразително е, че петролните танкери, които пътуват без определена крайна точка на пристигане, вече все по-често излизат от руските пристанища в открито море. Така че официално те нямат определен маршрут, когато напускат пристанището. Преди началото на войната това се случваше много рядко. Сега, само през април, се твърди, че по този начин са изнесени над 11,1 милиона барела руски петрол. Повече от всяка друга страна. Експертите смятат, че обозначението „неизвестна дестинация“ е знак, че петролът се прехвърля на по-големи кораби в открито море. Това позволява да се прикрие произходът. „Химическият анализ най-вероятно ще докаже наличието на руски петрол Урал“, посочва икономическият експерт Артьом Кочнев от Виенския институт за международни икономически изследвания. Но не е ясно дали изобщо ще бъде извършен анализ на произхода.

В средата на април три кораба от руските балтийски пристанища Уст-Луга и Приморск докарват суров петрол край Гибралтар. Там петролът е бил прехвърлен на по-голям танкер, съобщава „Уолстрийт джърнъл“. Твърди се, че след това танкерът е акостирал в Ротердам.

Когато товарът се разтоварва там, вече е напълно неясно откъде всъщност идва. В миналото тази процедура е била наблюдавана многократно при суров петрол от страни като Венецуела и Иран, които са били засегнати от петролно ембарго. От седмици на Русия се налага да продава тайно петрола си на дъмпингови цени. Цената на руския петрол сорт Урал, най-важният вид руски суров петрол, се срина през февруари след началото на войната, посочва „Франкфуртер рундшау“.

Според експерти резервоарите за съхранение в петролните пристанища в Амстердам, Ротердам и Антверпен са особено известни с това, че смесват петролни продукти. Но тези продукти могат да се смесват и в танкерите, за да се прикрие произходът им. Така сред търговците фалшифицираното дизелово гориво се нарича „латвийска смес“ или „туркменска смес“.

Фактът, че руско дизелово гориво и други рафинирани продукти (т.нар. средни дестилати) от Русия се смесват с продукти с произход от други страни, не е нов. „Смесените петролни продукти, в които има и руски петрол, ще станат още по-актуални, ако ЕС наложи ембарго“, казва Кочнев. Все още не е ясно какви количества може да продаде Русия чрез смесване на петролни продукти. „За смесването са необходими големи мощности и добро оборудване“, посочва още Кочнев. Ако в европейско пристанище се смесят петролни продукти от Русия, всички ще забележат това.

Но има и друг трик, който Русия използва, за да продължи да изнася суров петрол и петролни продукти. След петия пакет от санкции на ЕС руските кораби вече нямат право да посещават европейски пристанища. Но гръцките корабни компании очевидно са усетили възможностите за печеливш бизнес. Анализите на лондонския корабен регистър „Лойдс лист“ (Lloyd’s List) показват, че само през април 76 танкера под гръцки флаг са напуснали руските петролни пристанища Приморск, Новоросийск, Уст-Луга и Санкт Петербург. А това е увеличение с повече от два пъти. По-голямата част от суровия петрол обаче отива в Индия. „Твърдението, че Индия произвежда дизелово гориво от руски нефт и го доставя в Европа, е доста правдоподобно“, казва Кочнев. Тъй като цената на руския суров петрол е толкова ниска, дългият път до Индия и обратно до Европа изглежда оправдан.

Пълното ембарго върху руския петрол в ЕС може да засегне и недекларирания петрол и смесеното дизелово гориво. Но не е ясно дали изобщо ще бъде наложено ембарго. Това ще изисква единодушно решение в ЕС, а Унгария вече обяви, че ще наложи вето, заключава „Франкфуртер рундшау“. БТА

- Реклама -
- Реклама -
Последни новини

Христо Иванов: Трябва да изчистим  правосъдието, за да може то да изчисти политиката

Реалността е, че управление във формат ГЕРБ-ДПС е рецепта за дестабилизация на страната. Ние в този формат...

Брюксел одобри 1,49 млрд. евро за българските предприятия

Европейската комисия даде одобрение на Програмата за конкурентоспособност и иновации в предприятията (ПКИП) на стойност над 1,49 милиарда евро, съобщиха от ЕК....

Кирил Петков: Ние сме тук задълго

Ние сме тук задълго и ви обещаваме, че заедно с вас ще променим България. Това написа в официалния си профил във фейсбук...

Макрон обеща да работи за нови европейски санкции срещу Русия

Френският президент Еманюел Макрон обеща "да работи с европейските си партньори за нови санкции" срещу Русия след анексирането на четири украински региона,...

ЦИК: Шест партии със сигурност влизат в 48-ото Народно събрание

Шест партии със сигурност влизат в 48-ото Народно събрание, съобщиха от Централната избирателна комисия. При почти 100% обработени протоколи ГЕРБ-СДС остава начело....
- Реклама -

Още публикации

- Реклама -